Susana Prado ens explica els reptes que tenen per davant per apoderar a les dones del districte
Ella és la coordinadora de la Comissió de Dones en valor de 22@Network BCN, i també és la responsable de Dones i Tecnologies del Centre Tecnològic CTECNO. Enginyera informàtica, actualment directora general d’Inetum Catalunya, Susana Prado, que va ser premi Dona Tic 2019, és una apassionada de l’aplicació de la tecnologia en els negocis i en l’estratègia empresarial. Promou la innovació i la millora del dia a dia de diferents clients i empreses. Des de la Comissió Dones en valor ajuda a visibilitzar el talent femení de diferents empreses del districte fomentant i divulgant el paper de les dones. Una de les activitats que desenvolupen és organitzar col·loquis, que de moment són virtuals. El proper serà el dijous 17 juny sobre els efectes de la Covid 19 en les dones empresàries. i a partir de l’estiu esperen poder retornar a les convocatòries presencials. [Mireu la info en aquest enllaç]

* Com a presidenta de la Comissió què proposaries per aconseguir un canvi cultural de les empreses i que augmenti el lideratge femení?
La diversitat és un factor clau d’èxit en la gestió i direcció de les companyies. Disposar d’equips diversos ens proporciona una perspectiva més amplia sobre una mateixa situació, diferents punts de vista sobre els que decidir i actuar, amb més visions les solucions que plantegem seran més properes a la realitat i per tant més exitoses. Cal que les empreses prenguin consciencia d’aquesta realitat i actuïn en conseqüència.

*Segons la teva experiència personal, quins són els problemes més freqüents de les dones empresàries del districte?
Les dones empresàries del districte de Sant Martí es troben a la mateixa situació que qualsevol altra dona directiva d’altres llocs. Una situació marcada per la desigualtat que com a dones hem viscut històricament. Fins fa relativament poc, la dona no ha tingut les mateixes oportunitats professionals i no ha estat als estaments directius ni als “lobbies” de poder empresarials o polítics. Aquests espais han estat sempre molt masculinitzats i molt tancats. La incorporació de la dona trenca les regles del joc pre-establertes i posa sobre la taula debats tant importants com la conciliació, la cura de les persones grans o la prioritat de l’estabilitat familiar. Responsabilitats que s’han d’assumir amb igualtat de compromís entre homes i dones per tal que la igualtat de gènere sigui una realitat efectiva.
*El sector tecnològic -el gruix principal de les empreses del districte – és precisament dels més masculinitzats, marcat per desigualtats i estereotips. Com es podria canviar la percepció de què és un món exclusivament masculí i per tant discriminatori?
Existeixen uns estereotips associats al sector tecnològic que el fan poc atractiu per les dones i que és necessari trencar, perquè no son certs. Cal potenciar i donar visibilitat a dones referents del sector, actuals, reals i properes, on les noies puguin veure’s reflectides i inspirades per seguir els seus passos. També és molt important explicar la tecnologia com un mitjà transformador de múltiples aspectes de la vida, l’economia i la societat actuals. El món cada vegada està més digitalitzat i es necessiten professionals que pensin, creïn i transformin el present, creant un futur digital que ha de ser més sostenible i més humà, amb un impacte positiu sobre les persones i el planeta. Aquest futur ha de donar resposta a una societat diversa i per tant la presencia de la dona en la seva creació i transformació és una necessitat. Un altre aspecte necessari és prioritzar a les escoles iniciatives que fomentin les vocacions STEAM entre els joves i especialment entre les noies per tal d’aconseguir un sector tecnològic divers.

*Cóm encoratjar a les dones a emprendre. Quins consells donaríeu a les dones del districte que estan valorant la idea de crear un negoci?
Barcelona i el districte 22@ posseeix un ecosistema emprenedor referent a nivell mundial que poden i han d’aprofitar. Fa unes setmanes vam presentar també des de 22@ el projecte Valkiria INTECH, una Plataforma de Corporate Venture Building en femení emmarcada dins de la iniciativa europea 50inTech amb l’objectiu d’apoderar a les dones emprenedores en el sector tecnològic i generar un ecosistema potent de start-ups femenines connectades. Les dones hem d’establir aliances i donar un pas endavant per exigir i posicionar-nos al lloc que ens toca estar a partir dels nostres coneixements, habilitats i experiència.
*La majoria de les empreses establertes al 22@ són creatives (agències de publicitat o disseny, Start Ups, empreses tecnològiques, producció audiovisual, etc. Com aconseguir que siguin més inclusives i paritàries?
Les empreses que neixen amb clau femenina sense cap dubte prioritzen la inclusió i la diversitat dins del seu ADN des de l’inici i per tant aconseguim indicadors d’igualtat reals. La resta cal que entenguin la importància i el valor de la diversitat com un avantatge competitiu real. Per això des del 22@Network BCN i des de la Comissió de Dones en Valor impulsem la visibilització de bones pràctiques directives femenines i de les seves protagonistes, les dones líders que transformen i aconsegueixen èxits reals.

*El 22@ genera 150.000 llocs de treball, Sabeu quin és el percentatge de dones que hi treballen? Com es podria motivar a aquestes dones des de la comissió?
Actualment no tenim indicadors reals de gènere del districte, és un dels objectius que ens vam marcar des de la comissió. Estem buscant finançament extern per tal de portar a terme aquest projecte i poder orientar les nostres activitats a aquells sectors o activitats més vulnerables, a la vegada que volem monitoritzar els avanços i mesurar l’impacte real que té el pla d’acció que definim i impulsem des de l’associació.
De totes maneres, l’Institut Català de les Dones recentment ha publicat un estudi sobre “L’impacte de gènere de la Covid-19” on les dades mostren que algunes de les professions que han estat fonamentals per la contenció de la crisi són professions majoritàriament feminitzades, com ara infermeres, personal farmacèutic, professionals de la cura de la gent gran i persones malaltes, professionals de serveis socials, personal de neteja en establiments i personal de venda de productes bàsics com ara d’alimentació. També evidencia la pèrdua de feina i la desprotecció social viscuda associada a un increment de les violències masclistes i la desigual dedicació i repartició de les feines domèstiques i de cures.
*Hi ha un estudi que explica que les Start Ups dirigides per dones tenen un 63% més de rendibilitat. Teniu alguna dada més sobre això? A la Comissió de dones hi ha representants d’aquestes noves empreses?
Per suposat, la Comissió de Dones compta amb un conjunt de membres variat, tenim petites i grans empreses, Start Ups, entitats publiques, privades, centres tecnològics. D’aquesta manera la nostra activitat té un abast i una visió molt mes complerta. Com bé dius hi ha estudis que certifiquen i demostren que tot i que tenen més dificultats per accedir a fonts de finançament, les noves empreses femenines són més rentables i més solvents. Addicionalment, es reconeix que una major participació de les dones en el mon de l’emprenedoria i l’empresa incrementaria considerablement el potencial de creació de valor en la societat .

*L’audiència dels cicles “dones en valor” és fidel als seus continguts, Suposem que durant aquest any seguireu fent “trobades” virtuals, fins que convoqueu els “dinars” presencials?.
Al juny tenim planificat un webinar sobre l’Impacte de la Covid en les dones, i ja després d’estiu volem organitzar els Dinars al voltant de les temàtiques de Retail, Turisme, Química i Farma. Esperem que aquestes trobades puguin ja ser activitats físiques i retrobar-nos al voltant d’una taula, tenim molts ganes de tornar als nostres inicis.
*A la comissió de dones formen part representants de 13 empreses. Esteu definint un pla d’acció per fer créixer la integració de més dones d’empreses i emprenedores?
Tenim un pla d’acció que compta amb l’aliança de l’Ajuntament del districte i cerquem financiació en altres institucions. Tant l’Ajuntament de Barcelona com la Generalitat de Catalunya tenen programes per impulsar i assolir la igualtat de gènere amb convocatòries de subvencions per a projectes, han publicat ajudes, ens hem presentat i estem esperant la seva resolució.
Aquesta comissió, treballa per tirar endavant projectes que donin valor a les dones del districte. Durant el 2020 es va presentar la comissió, consolidar el grup de treball i establir els projectes que es duran a terme en un futur pròxim, tal com firmar una enquesta per a recollir dades del districte, fer un inventari d’iniciatives feministes del districte i identificar referents i impulsors del canvi o signar un conveni amb l’Observatori Dona Empresa i Economia.
Cal tenir en compte que ens vam constituir com a comissió a principis del 2020, després de sis edicions dels dinars de “Dones en Valor”. Aquests cicles estan formats per dinars-col·loqui, que van tenir lloc a diversos hotels del districte, cadascun centrat en una temàtica. Tenen l’objectiu de visibilitzar un gran nombre de dones en càrrecs directius, entremitjos i tècnics especialitzats en empreses i institucions del districte. També donen una oportunitat a les protagonistes d’explicar les dificultats trobades i les característiques del seu sostre de vidre personal.
Objectius de la Comissió
La Comissió de Dones en Valor treballa en temes de gènere i conciliació familiar. Les accions pivoten al voltant de la visibilització del paper de la dona en la societat i sobretot en la empresa, el recolzament i apoderament de la dona.
Els objectius de la comissió són els següents:
• Vetllar per la igualtat de gènere i d’oportunitats en tots els àmbits socioeconòmics i donar visibilitat i apoderament a les dones del districte.
• Liderar i donar suport a iniciatives que vetllin per un districte més paritari.
• Inspirar i connectar membres 22@Network BCN facilitant la col·laboració i l’intercanvi d’oportunitats amb activitats i continguts de valor.
• Definir i elaborar indicadors de districte.
• Treballar el viatge de les dones en tota la seva trajectòria: escola, educació, mentoria, coaching i empresa.
• Dissenyar i executar activitats formatives, divulgatives i d’oci per a la creació de xarxa amb visió femenina.• Transversalitat amb la resta de comissions per tenir sempre present la visió i posició de les dones.
Mireia Regás i Julia L.Tremols
*Aquesta entrevista també es va publicar a La Independent, i al Blog de Món Comunicació.
*Podeu consultar els coloquis de Dones en Valor, als articles publicats aquesta web, com per exemple, aquest sobre la presentació de la Comissió